TOURINGCAREXPERT

CODE 95 | RIJLES C/D/DE | INTERIM CHAUFFEUR 
 

.

11.03.2019

HNR: Het Nieuwe Rijden voor de touringcar

Ik ga er toch een blog aan besteden. Meteen m’n eerste overweging te pakken. Begin ik deze blog wel met ‘ik’? Altijd geleerd dat het zo niet hoort. Volgens het Genootschap Onze Taal is het in de basis ‘not done’ (die engelse term gebruiken zij uiteraard niet), tenzij het een functie heeft. En daar heb ik m’n bevestiging te pakken.

Je hebt hier meteen de kern van mijn werkwijze: weloverwogen. Niet zomaar iets doen, maar pas na goed beraad er mee naar buiten treden. Zo zit ik persoonlijk in elkaar, zo bedrijf ik mijn activiteiten met Touringcarexpert. En om er meteen nog maar een voorbeeld tegenaan te gooien: kan je jezelf wel Touringcarexpert noemen? Is dat niet te hoog van de toren geblazen? Ik heb er lang over nagedacht en denk dat het prima kan en de lading zeer goed dekt. Want met www.touringcarexpert.nl is het mijn doel om andere touringcarchauffeurs middels nascholing Code 95 beter te laten zijn in het vak wat ze al met zoveel plezier beoefenen. En waar ze ook goed in zijn. En dat doe ik met alle expertise die ik op het vlak van touringcarvervoer heb. Vol overtuiging. Als Touringcarexpert.

Ter zake nu. Afgelopen vrijdag mocht ik in het kader van code 95 een cursus Het Nieuwe Rijden verzorgen voor 2 touringcarchauffeurs die beide al heel wat ervaring hadden. De eerste als beroeps, de tweede als oproepkracht ter opluistering van zijn pensioen. Het betrof een dagcursus dus gingen we flink wat uren met elkaar rijden. Omdat het een redelijk onstuimige dag was zorgde ik er voor dat beide kandidaten 2 x exact dezelfde route reden zodat de factor tegenwind geen issue kon worden. Een factor die overigens zeker van invloed is. Tijdens de 0-metingen kreeg ik het een beetje benauwd. De mannen scoorden allebei een prima resultaat met zo’n 4,5 kilometer op 1 liter diesel. De lat lag dus hoog. Kon ik ze voldoende inzicht verschaffen in de beginselen van Het Nieuwe Rijden en lukte het me ze zo te coachen tijdens de 2e rit dat er wat met de gebruikscijfers ging gebeuren?

De eerste middagrit was lastig. Maar daardoor niet minder interessant. De vrijdagmiddagspits was vroeg op gang gekomen en ondanks het anticiperen stonden we door de drukte wat vaker stil dan tijdens de ochtendrit. Desondanks toch nog een 1,6% brandstofbesparing bij dezelfde rijtijd. Onder zwaardere omstandigheden een beter resultaat. Die was binnen! Iedere touringcarondernemer kan uitrekenen wat dit betekent voor zijn brandstoffactuur.

De tweede rit gaf een brandstofbesparing van bijna 9%! Stel je hebt een bus of wat lopen en betaald jaarlijks € 200.000,- aan brandstof. Dan bespaar je in dit geval dus € 18.000,-. En als je er niet in geloofd dan laat je dit simpelweg liggen….

In mijn enthousiasme over de resultaten plaatste ik wat posts op sociale media. En kreeg ik leuke, zinvolle en ook positief kritische reacties. Van touringcarchauffeurs die echt wel aan Het Nieuwe Rijden willen, maar tijdens hun cursus alleen maar tegen tijdsverlies opliepen. Tot 11% aan toe. En met de steeds krapper wordende planning niet zagen hoe ze dan aan HNR moeten doen. Ik snap ze helemaal. Ze willen echt. Het zijn prof’s. Als anderen vrij zijn stappen zij op de bus. Als anderen slapen rijden zij door de nacht. Maar het moet voor hen wel uitvoerbaar zijn en niet alleen maar een mooi verhaaltje van een instructeur. En dat kan alleen maar door zelf mee te maken dat jij het bent die met een aantal simpele technieken en inzichten ook zuiniger onderweg kan zijn. Zonder noemenswaardig tijdsverlies. 

Ik blijf mij inzetten dit aan te tonen. Met enthousiaste chauffeurs die dit graag willen ervaren. En die zich gesteund voelen door zowel hun werkgever als door een Touringcarexpert die het ze graag proefondervindelijk laat vaststellen.

Ik zie de reacties van touringcarchauffeurs graag tegemoet. Met hun ervaringen op dit gebied. Wat lukt er wel, maar wat is ook simpelweg niet te realiseren volgens hen. En waar zitten de vraagtekens waar ik met Touringcarexpert wellicht een antwoord op kan geven. Ook hoor ik graag de touringcarondernemers. Zowel hen die snappen dat je met betere scholing je chauffeurs beter hun werk kunt laten doen als hen die er meer kritisch tegenaan kijken. Want mijn ervaring is nog steeds dat touringcarchauffeurs prof’s zijn die graag beter willen worden in wat ze doen. Mits professioneel gecoacht  door een expert op dit gebied. Een Touringcarexpert.

Ik ga mij ondertussen bezinnen op een testcase met die chauffeur die me direct mailde.  Die best 2% zuiniger wil rijden maar niet met 11% tijdsverlies zoals tijdens haar laatste cursus. Het kriebelt dan meteen bij me om vanmiddag nog samen met een bus op stap te gaan en te zien wat er mogelijk is. Zowel voor die chauffeur die het echt graag wil, maar ook voor die touringcarondernemer die code 95 nu nog hoofdzakelijk als kostenpost ziet en de cursus daarom maar zo goedkoop mogelijk inkoopt. Maar een vrachtwagen is geen touringcar, een vrachtwagenchauffeur geen touringcarchauffeur en een transportonderneming geen touringcarbedrijf. Daarom: www.touringcarexpert.nl

Robbert - 15:02 | Een opmerking toevoegen

Opmerking toevoegen

Fill out the form below to add your own comments

To reduce automated spam, this function is protected with a captcha.

This requires content from the third-party provider Google to be loaded and cookies to be stored.